انواع دی اریتور | تا 20درصد تخفیف قیمت خرید|طراحی اجرا ساخت

انواع دی اریتور | تا 20درصد تخفیف قیمت خرید|طراحی اجرا ساخت

مجموعه عظیم مشهد بخار با افتخار اعلام می نماید که کلیه انواع انواع دی اریتور را با ارزانترین قیمت در بین کارخانجات تولید کننده تا 20% تخفیف ویژه در اختیار خریداران قرار می دهد در این مقاله به موضوعات روش کار دی اریتور-اجزای دی اریتور-محاسبه ظرفیت دی اریتور-اصول طراحی دی اریتور-نقشه دی اریتور-محل نصب دی اریتور که تخصص مجموعه بزرگ مشهد بخار می باشد خواهیم پرداخت.


مشهد بخار هم اکنون با بیش از 40 سال سابقه درخشان در طراحی و تولید انواع دیگ بخار – دیگ روغن داغ – دیگ آبگرم-فیلتر شنی – منبع کویلی - بویلر تشعشعی -هیتر مشعل دار-انواع دی اریتور- سختی گیر آب - مبدل حرارتی - تولید و ساخت انواع بالمیل و انواع دستگاه ازن ساز فعالیت دارد در این مطلب به موضوعات متنوع روش کار دی اریتور-اجزای دی اریتور-محاسبه ظرفیت دی اریتور-اصول طراحی دی اریتور-نقشه دی اریتور-محل نصب دی اریتور خواهیم پرداخت . ضمنا ما کلیه محصولات خود را از جمله انواع انواع دی اریتور باضمانت و خدمات پس از فروش و 100% تضمین شده در اختیار خریداران و مشتریان عزیز قرار می دهیم و همچنین آماده همکاری با نهادها و ارگان های دولتی خصوصی و نیمه خصوصی دانشگاه ها کارخانجات هتل ها و ... می باشیم.

انواع دی اریتور | تا 20درصد تخفیف قیمت خرید|طراحی اجرا ساخت

مجموعه عظیم مشهد بخار همچنین افتخار خود می داند که در ارائه و فروش انواع انواع دی اریتور در خدمت شما بزرگواران باشد لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش کار دی اریتور-اجزای دی اریتور-محاسبه ظرفیت دی اریتور-اصول طراحی دی اریتور-نقشه دی اریتور-محل نصب دی اریتور با ما همراه باشید . ما در مجموعه بزرگ مشهد بخار با بیش از 40 سال سابقه درخشان کلیه تولیدات خود را در بازارهای داخلی و خارجی با بهترین متریال برای مشتریان خود تدارک دیده ایم. بنابراین شما هموطنان عزیز می توانید با خیال آسوده و بدون دغدغه هر نوع از انواع دی اریتور را در مجموعه مشهد بخار بررسی و انتخاب نمایید و ما نیز به شما خریداران محترم تضمین پایین ترین قیمت موجود در بازار را خواهیم داد. 

انواع ونحوه عملکردی دی اریتورها

همانطور که می دانید یکی از اساسی ترین نکات جهت تامین مطلوب آب تغذیه دیگهای بخار ، هوازدایی (تخلیه گازهای محلول) در آب پیش از ورود به دیگ می باشد.عموما آب تغذیه دیگهای بخار مخلوطی از آب سختی گیری شده وکندانسهای قابل بازگشت از سیستم می باشد.

کندانسهای بازگشتی ، حاوی حجم بالایی از گازهای محلول از قبیل اکسیژن (O2) ودی اکسیدکربن(CO2) می باشند.اکسیژن محلول در کندانس ، پس از ورود به دیگ با انجام واکنشهای شیمیایی باعث ایجاد خوردگی وحفره های متعدد در لوله های دیگ می شود.

افزایش میزان دی اکسیدکربن نیز منجر به افزایش خاصیت اسیدی کندانس (اسیدی شدن کندانس)و خوردگی شدید در داخل دیگ ولوله های بازگشت کندانس می شود. در یک سیستم کوچک تولید بخار ، جداسازی گازهای محلول بوسیله اضافه کردن ترکیبات شیمیایی به داخل آب تغذیه انجام می پذیرد.

با این حال استفاده از این روش در سیستمهای بزرگ وبا ظرفیت تولید بخار بالا هزینه های هنگفتی را بر سیستم تحمیل می کند.بنابراین استفاده از دی اریتور در اینگونه سیستمها جهت هوازدایی وتخلیه گازهای محلول الزامی ومقرون به صرفه می باشد.

نحوه عملکرد دی اریتور

اساس کار دی اریتور ها ، افزایش دمای آب تغذیه دیگ به میزان 105الی 1100c در فشار 1 الی 1/5bar می باشد.در این دما خاصیت انحلال پذیری هوا (گازهای اکسیژن وهیروژن) در آب ، به میزان قابل توجهی تقلیل می یابد.افزایش دمای آب تغذیه در دی اریتور بواسطه بخار اشباع انجام می پذیرد.

فشار بخار تزریقی جهت گرم سازی مخلوط آب سختی گیری شده وکندانسهای بازگشتی تا دمای 1050C در حدود1/2bar توصیه می شود.در این دما ، براساس قانون هنری دالتون با کاهش خاصیت انحلال پذیری آب گازهای محلول با فشار جزئی بالاتر نسبت به بخار از مخلوط جدا شده وبه سمت فضای خروجی از دی اریتور جریان می یابند

لازم به ذکر است شرط لازم در فراهم سازی بستری مناسب جهت انجام فرآیند مذکور (جداسازی گازهای محلول) ، اسپری وپا شش هرچه بهتر آب تغذیه دیگ به داخل دی اریتور می باشد.بنابراین با پاشش متمرکز وموثر آب تغذیه در مجاورت بخار اشباع ، می توان در حدود90 درصد از گازهای محلول در آب را جداسازی وتخلیه نمود.

انواع دی اریتور | تا 20درصد تخفیف قیمت خرید|طراحی اجرا ساخت

انواع دی اریتور براساس ساختار ونحوه عملکرد:

  1. دی اریتورهای افشانکی
  2. دی اریتورهای آبشاری(برجک دار)

تنها تفاوت بارز میان این دی اریتورها در نحوه ورود آب تغذیه دیگ به مخزن اصلی  آنها می باشد.در دی اریتورهای افشانکی ، آب ورودی از بالای مخزن توسط افشانکهای تعبیه شده ، به فضای داخل مخزن اسپری می شود.اما در دی اریتورهای آبشاری جریان آب به آهستگی به داخل برجک آنها پاشیده شده وپس از عبور از روی سینی های سوراخ دار طبقاتی برجک ، بصورت آبشاری به فضای داخلی مخزن جریان پیدا می کند.

دی اریتورهای افشانکی

در اینگونه دی اریتورها، آب تغذیه دیگ توسط افشانک در فضای حاوی بخار اشباع (فضای بالای آب مخزن) اسپری می شود. بخار مورد نیاز نیز از طریق منیفلد بخار وارد مخزن می شود.بخشی از بخار تزریقی صرف گرم کردن آب ذخیره شده در مخزن می شود والباقی بصورت حبابهایی به سطح آب رفته وبه فضای بالای آب انتقال می یابد.آب هوازدایی شده از دورترین ناحیه نسبت به افشانکها، از مخزن خارج و به سمت پمپ تغذیه دیگ جریان پیدا می کند.هرچه میزان این فاصله بیشتر باشد ، زمان ورود تا خروج ان به دی اریتور افزایش یافته (حداقل 25 دقیقه) و این امر تاثیر بسزایی در افزایش کیفیت فرآیندهای هوازدایی وپیش گرم سازی خواهد داشت.

بیشترین محل تجمع و تمرکز گازهای جدا شده از آب تغذیه دیگ در محل تماس قطرات آب با بخار (در محدوده اطراف افشانکها) می باشد.در دی اریتورهای بزرگتر جهت جمع آوری وهدایت گازهای جداسازی شده وافزایش میزان تمرکز آنها ، پره هایی را در محدوده اطراف افشانک نصب می کنند.ایم محدوده بدلیل داشتن بیشترین تمرکز گازهای جداسازی شده ، مناسبترین مکان برای نصب شیر اتوماتیک هواگیر وتخلیه آنها به فضای خارج از دی اریتور می باشد.منفیلدهای دیگری نیز جهت تجمع قطرات آب اسپری شده وجاری کردن انها بر روی سطح آب درون مخزن ، بصورتV شکل ، نصب می شوند.

جدار داخلی این دی اریتورها نیز با پوشش مخصوص وقابل ترمیمی آغشته شده که از آنها در مقابل خوردگی وفرسایش محافظت می کند.

انواع افشانکها ومکانیزم عملکردی

جهت اسپری وپاشش آب در دی اریتورها ، از افشانکها استفاده می شود. اینگونه افشانکها در طول عملکرد خود قابلیت تنظیم وتغییر ظرفیت اسپری آب را نداشته وروزنه های موجود در داخل آنها در اثر افزایش ناگهانی حجم آب ورودی ، دچار انبساط وگاه ایجاد شکاف بر روی سطح پیستون می شوند.این امر منجر به کاهش کیفیت مطلوب اسپری آب در مخزن وکاهش عمر مفید افشانک می شود.

اینگونه افشانکها معمولا بر روی دی اریتورهایی با ظرفیت کم نصب می شوند و توصیه می شود که اپراتورها در هر دوره سرویس دی اریتور ، جهت اطمینان خاطر از عملکرد مکانیکی صحیح وکیفیت مطلوب اسپری آب ، افشانکها را تست سرد نمایند.

دی اریتورهای آبشاری(برجک دار)

در اینگونه دری اریتورها آب تغذیه دیگ از بالای برجک بر روی سینی های روزنه دار داخل برجک پاشیده می شود. آب تغذیه پس از عبور از روزنه های متعدد بصورت قطرات ریز به فضای پائین برجک که محل تزریق برخلاف جهت جریان بخار پس از تزریق برخلاف جهت ریزش آب بوده (به سمت بالای برجک) و تلاقی این دو جریان باعث جداسازی گازهای محلول درآب می شود. گازهای جداسازی شده در بالای برجک متمرکز و از طریق یک شیر اتوماتیک به خارج تخلیه می شوند.هرچه مقدار ارتفاع برجک وتعداد سینی های بکار رفته داخل آن بیشتر باشد ، ریزش قطرات آب بصورت پیوسته ومنظم و در ایده آل ترین حالت به شکل جریان آبشاری در می آید.این امر باعث افزایش بیشتر سطح تماس قطرات آب با جریان بخار و بالا بردن افزایش راندمان هوازدایی دی اریتور وپیش گرم سازی آب تا دمای 1050C پیش از رسیدن آن به مخزن اصلی می شود.

در دی اریتورهای با ظرفیت بالا ، برای جلوگیری از کاهش دمای آب ذخیره شده ، یک عدد نازل تزریق بخار در قسمت تحتانی مخزن تعبیه می شود.در مواقعی که دمای آب از حد مجاز پایین تر می رود ، شیرکنترل دمای نصب شده بر روی مسیر بخار باز شده وبخار به داخل مخزن تزریق می شود.

انواع دی اریتور | تا 20درصد تخفیف قیمت خرید|طراحی اجرا ساخت

نکات کاربردی جهت عملکرد بهینه دی اریتورها

در این بخش به برخی نکات قابل توجه که در عملکرد بهینه دی اریتورها موثر است ، اشاره می شود:

1-           جهت تخلیه هوا وگازهای محلول جداسازی شده از آب ، از یک شیر اتوماتیک هواگیر که بر روی دی اریتور نصب می شود ، استفاده می شود.بهترین مکان برای نصب اینگونه شیر آلات ، محلی است که در آن بیشترین تجمع وتمرکز گازهای جداسازی شده وجود دارد.

نکته قابل توجه اینکه شیر اتوماتیک هواگیر قابلیت تخلیه کامل گازهای جداسازی شده را نداشته وهمواره مقداری از گاز اکسیژن ودی اکسیدکربن آزادانه در فضای بالای سطح آب مخزن بهمراه بخار باقی می ماند.بنابراین تنها راه خارج سازی گازهای باقی مانده در دی اریتور ، استفاده از یک شیر تخلیه دستی در فضای مذکور وتخلیه همزمان آنها با بخار به مدت چند ثانیه می باشد.البته این کار حتما باید توسط اپراتور دستگاه وبا توجه به صلاحدید و دستورالعملهای نگهداری تعریف شده برای دی اریتور انجام پذیرد.

2-           یکی دیگر از روشهای مکمل در هوازدایی دی اریتور و تنظیم PH آب ، اضافه نمودن برخی ترکیبات شیمیایی به آب تغذیه در مسیر خروجی دی اریتور (مسیر مکش پمپ دیگ ) می باشد.این ترکیبات اکسیژن باقی مانده که توسط دی اریتور جداسازی نشده را در محل تزریق جذب نموده وبصورت رسوب ته نشین می کنند.عملکرد بهینه ومقرون به صرفه دی اریتور در جداسازی80 درصد از گازهای محلول در آب تغذیه دیگ ، در مقایسه با همان مقدار ترکیبات شیمیایی اندکی که به آب اضافه می شود ، کاملا مشهود وغیر قابل انکار است زیرا هزینه های صرف شده جهت خرید این نوع ترکیبات بسیار چشمگیر بوده واستفاده زیاد از آنها کاملا غیر معقول می باشد.

3-           دربسیاری از موتورخانه ها ، جهت کنترل سطح آب درون مخزن دی اریتور از یک سیستم کنترل اتوماتیک ON/OFF استفاده می شود.در اینگونه سیستمها با تغییر در میزان سطح آب مخزن با هر دوره باز وبسته شدن کامل شیر کنترل ، حجم بالایی از آب سرد بطور ناگهانی وارد مخزن دی اریتور می شود.در چنین شرایطی علاوه بر وارد آمدن شوک دمایی بالا به مخزن دی اریتور (آب تغذیه دیگ) کاهش یافته ودیگ بخار ملزم به مصرف انرژی حرارتی بیشتری می شود .بنابراین جهت صرفه جویی در میزان مصرف سوخت دیگ ، بهترین روش استفاده از یک شیر کنترل اتوماتیک تدریجی در مسیر آب پرکن دی اریتور می باشد.در اینگونه شیرآلات کوچکترین میزان تغییر در سطح آب مخزن ، با باز وبسته شدن تدریجی  شیر قابل کنترل بوده و آب پرکن دی اریتور ، به همان اندازه مورد نیاز وارد مخزن می شود ونهایتا اتلاف حرارتی ناشی از افت دمای ناگهانی آب به طرز چشمگیری کاهش می یابد.

4-           یکی از رایجترین مشکلات در عموم موتورخانه های قدیمی ، بروز خوردگی شدید ناشی از پدیده کاویتاسیون در پمپهای تغذیه دیگ بخار ولوله های مکش آن است.

تحقیقات نشان می دهد که وقوع این پدیده رابطه مستقیمی با نحوه جانمایی دی اریتور دارد.هنگامی که فشار بخار داخل دی اریتور بنابر دلایل مختلف از مقدار استاندارد1/2bar پایین بیاید ، آب داخل مخزن که دمایی در حدود1050C دارد ، به سرعت شروع به جوشش(تغییر فاز از حالت مایع به بخار) می کند.

در صورتی که پمپ تغذیه دیگ ومخزن دی اریتور در یک سطح نصب شوند ، افت فشار پدید آمده مستقیما بر روی پمپ ولوله های مکش آن اثر گذاشته وآب شروع به جوشیدن کرده ومنجر به وقوع پدیده کاویتاسیون در پمپ می شود.برای رفع این مشکل باید مخزن دی اریتور حداقل در ارتفاع 3 متری از فلنج ورودی پمپ تغذیه نصب شود.در این حالت هد استاتیکی بوجود امده در پشت پمپ ، همواره پمپ را از افت فشارهای ناگهانی که منجر به پدیده کاویتاسیون در آن می شود مصون می دارد.

5-           نصب یک عدد شیر اطمینان روی مخزن دی اریتور با فشار تنظیمی 4/bar 1 ، برای حفاظت از افزایش فشار ناگهانی مخزن که ناشی از عملکرد ناصحیح شیرکنترل فشار بخار می باشد ، می تواند منجر به افزایش طول عمر دی اریتور وجلوگیری از صدمات احتمالی آن شود.در نهایت رعایت نکات بالا می تواند باعث افزایش طول عمر وراندمان دی اریتورها فارغ از نوع ونحوه عملکردشان شود.

 دستگاه دی اریتور ها وظیفه ی هوا زدایی یا اکسیژن زدایی را به عهده دارند اما چگونه این کار را انجام میدهند ، در این مطلب میخواهیم با روش کار دی اریتور آشنا شویم و با جزئیات کار این دستگاه بیشتر آشنا شویم .

انواع دی اریتور | تا 20درصد تخفیف قیمت خرید|طراحی اجرا ساخت

نحوه عملکرد دی اریتور

اساس کار دی اریتور ها ، افزایش دمای آب تغذیه دیگ به میزان 105الی 1100c در فشار 1 الی 1/5bar می باشد.در این دما خاصیت انحلال پذیری هوا (گازهای اکسیژن و هیدروژن) در آب ، به میزان قابل توجهی تقلیل می یابد.افزایش دمای آب تغذیه در دی اریتور بواسطه بخار اشباع انجام می پذیرد.

فشار بخار تزریقی جهت گرم سازی مخلوط آب سختی گیری شده و کندانسهای بازگشتی تا دمای 1050C در حدود1/2bar توصیه می شود.در این دما ، براساس قانون هنری دالتون با کاهش خاصیت انحلال پذیری آب گازهای محلول با فشار جزئی بالاتر نسبت به بخار از مخلوط جدا شده وبه سمت فضای خروجی از دی اریتور جریان می یابند . لازم به ذکر است شرط لازم در فراهم سازی بستری مناسب جهت انجام فرآیند مذکور (جداسازی گازهای محلول) ، اسپری وپا شش هرچه بهتر آب تغذیه دیگ به داخل دی اریتور می باشد.بنابراین با پاشش متمرکز و موثر آب تغذیه در مجاورت بخار اشباع ، می توان در حدود90 درصد از گازهای محلول در آب را جداسازی و تخلیه نمود.

محاسبه ی ظرفیت دی اریتور را میتوان با یک فرمول انجام داد ، اما قطعا جدا از فرمول نکات قابل توجه دیگری هم وجود دارند ، ما در این مطلب هر آنچه برای به دست آوردن ظرفیت دی اریتور ها نیاز است را برای شما اماده کردیم و شما میتوانید با مطالعه ی این مطلب اطلاعات لازم را به دست آورید.

انواع دی اریتور | تا 20درصد تخفیف قیمت خرید|طراحی اجرا ساخت

ظرفیت دی اریتور چگونه محاسبه می شود؟

جهت تعیین ظرفیت دی اریتور لازم است بدانید ظرفیت بویلر شما چه مقدار است. یعنی اگر در پروژه ای ظرفیت بویلر بخار شما برابر با ۵ تن در ساعت باشد، آنگاه باید ظرفیت دی اریتور خود را نیز به میزان ۵ تن در ساعت انتخاب کنید. اما با این تفاوت که ظرفیت دی اریتورها بر مبنای پوند در ساعت شناسایی و دسته بندی می شود.

کیلوگرم در ساعت * ۲.۲ = پوند در ساعت

یعنی به عبارتی داریم:

۵ تن در ساعت = ۵۰۰۰ کیلوگرم در ساعت

۵۰۰۰* ۲.۲=۱۱۰۰۰ پوند در ساعت

پس اگر می خواهید دی اریتور خود را سفارش گذاری کنید لازم است به سازنده اعلام کنید که ظرفیت دی اریتور شما برابر با ۱۱۰۰۰ پوند در ساعت باید باشد.

اما کار به اینجا ختم نمی شود. همانطور که می دانید بخشی از بخار خروجی دیگ به منظور اکسیژن زدایی و افزایش دما باید در دی اریتور مصرف شود. هرچه قدر دمای آب ورودی به دی اریتور پایین تر باشد بخار بیشتری در آن باید مصرف شود. هرچه میزان کندانس برگشتی یک پروژه بیشتر باشد به همان نسبت میزان بخار مصرفی دی اریتور آن کاهش خواهد یافت. میزان بخار مصرفی بر سایزینگ شیرهای بخار ورودی دی اریتور (شیرهای سوزنی، شیرهای تقلیل فشار و شیرهای برقی) تاثیر گذار می باشد.

پس از اینکه شما دستگاه دی ارتور خود را از بزرگترین مرجع دیگ های بخار و آبگرم با نام تجاری مشهد بخار تهیه کردید ، لازم است تا بدانید این دستگاه خود را در چه مکانی نصب کنید . در این مطلب شمارا راهنمایی میکنیم که چگونه دی اریتور خود را نصب کنید .

محل نصب دی اریتور

یکی از رایج ترین مشکلات در عموم موتورخانه های قدیمی ، بروز خوردگی شدید ناشی از پدیده کاویتاسیون در پمپ های تغذیه دیگ بخار و لوله های مکش آن است. تحقیقات نشان می دهد که وقوع این پدیده رابطه مستقیمی با نحوه جانمایی دی اریتور دارد. هنگامی که فشار بخار داخل دی اریتور بنابر دلایل مختلف از مقدار استاندارد۱/۲bar پایین بیاید ، آب داخل مخزن که دمایی در حدود۱۰۵۰C دارد ، به سرعت شروع به جوشش(تغییر فاز از حالت مایع به بخار) می کند.

در صورتی که پمپ تغذیه دیگ و مخزن دی اریتور در یک سطح نصب شوند ، افت فشار پدید آمده مستقیما بر روی پمپ ولوله های مکش آن اثر گذاشته وآب شروع به جوشیدن کرده ومنجر به وقوع پدیده کاویتاسیون در پمپ می شود. برای رفع این مشکل باید مخزن دی اریتور حداقل در ارتفاع ۳ متری از فلنج ورودی پمپ تغذیه نصب شود.در این حالت هد استاتیکی بوجود امده در پشت پمپ ، همواره پمپ را از افت فشارهای ناگهانی که منجر به پدیده کاویتاسیون در آن می شود مصون می دارد.

در پایان مجددا تاکید می نماییم که ما در مجموعه بزرگ مشهد بخار تمام تلاش خود را به کار گرفته اییم تا بتوانیم هر نوع از دیگ بخار – دیگ روغن داغ – دیگ آبگرم-فیلتر شنی – منبع کویلی - بویلر تشعشعی -هیتر مشعل دار-انواع دی اریتور- سختی گیر آب - مبدل حرارتی - تولید و ساخت انواع بالمیل و انواع دستگاه ازن ساز را با ارزانترین قیمت و تا 20% تخفیف ویژه و زیر قیمت سایر کارخانجات فعال در ایران طراحی و تولید نموده و بدون واسطه تقدیم مشتریان نماییم. مجددا توصیه اکید داریم حتما و حتما قبل از اینکه تصمیم به خرید یک نمونه از دیگ بخار – دیگ روغن داغ – دیگ آبگرم-فیلتر شنی – منبع کویلی و ... را از هر شخص و شرکتی نمایید با یکی از شماره های - - 09152152481 تماس برقرار کنید تا به صورت 100% رایگان از مشاوره های قبل خرید و همچنین لیست قیمت نهایی مطلع شوید.

انواع دی اریتور | تا 30 درصد تخفیف قیمت خرید|طراحی اجرا ساخت

انواع دی اریتور

دی‌آریتورها (Derivatives) معمولاً به عنوان ابزارهای مالی مشتقه مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ابزارها از ارتباط مستقیم با دارایی مبنایی خود (معمولاً سهام، ارز، کالاها، نرخ بهره، و غیره) نشأت می‌گیرند و ارزش آنها به دلیل تغییرات در ارزش دارایی مبنایی تغییر می‌کند. در بازارهای مالی، انواع مختلفی از دی‌آریتورها وجود دارد. به تعدادی از انواع رایج دی‌آریتورها اشاره می‌شود:

آپشن‌ها (Options): آپشن‌ها به تاجران حق، اما نه تعهد، خرید یا فروش دارایی مبنایی را در یک زمان و قیمت مشخص می‌دهند. دو نوع اصلی آپشن وجود دارد: آپشن‌های خرید (Call Options) و آپشن‌های فروش (Put Options).

فیوچرها (Futures): فیوچرها تعهد مبادله دارایی مبنایی در آینده با یک قیمت مشخص در تاریخ معین را فراهم می‌کنند. این ابزارها برای مدیریت ریسک و همچنین برای معاملات سودآور در بازارهای مالی استفاده می‌شوند.

سواپ‌ها (Swaps): سواپ‌ها تبادل دارایی‌ها و پرداخت‌ها بین دو طرف در طی دوره‌های زمانی معین را ممکن می‌سازند. معمولاً از سواپ‌ها برای مدیریت ریسک نرخ ارز، نرخ بهره، یا دیگر عوامل مالی استفاده می‌شود.

کنترکت‌های مختلف مالی (Financial Forwards): این ابزارها مشابه فیوچرها هستند، اما معاملات آنها خصوصی‌تر و معمولاً در خارج از بازارهای عمومی انجام می‌شود.

سرمایه‌گذاری در بورس (Exchange-Traded Products): این شامل محصولات مانند ETF (صندوق‌های معاملاتی) و ETN (نمایش‌دهندگان اطلاعات تبدیل‌شونده) می‌شود که توسط سرمایه‌گذاران به عنوان ابزار مشتقه استفاده می‌شوند.

کنترکت‌های گزینشی (Options on Futures): این نوع آپشن‌ها بر روی فیوچرها مبتنی هستند و به تاجران حق خرید یا فروش یک کنترکت فیوچر را می‌دهند.

همچنین، انواع دیگری از دی‌آریتورها نیز در بازارهای مالی وجود دارند که برای مدیریت ریسک، معاملات سرمایه‌گذاری، و مقاصد مالی مختلف به کار می‌روند. استفاده از هر نوع دی‌آریتوری باید با دقت و با درک کامل از ریسک‌ها و مزایا صورت گیرد و معمولاً نیاز به دانش تخصصی در زمینه مالی و بازارهای مالی دارد.